Aankomst en eerste week - Reisverslag uit Sydney, Australië van Frouke Rutteman - WaarBenJij.nu Aankomst en eerste week - Reisverslag uit Sydney, Australië van Frouke Rutteman - WaarBenJij.nu

Aankomst en eerste week

Door: Frouke

Blijf op de hoogte en volg Frouke

11 Januari 2017 | Australië, Sydney

Voordat ik wegging wilde ik heel ambitieus dit dagboek bijhouden, me niet beseffende dat ik daar eigenlijk niet heel veel tijd voor zou hebben. Er gebeurt hier zoveel dat dit eigenlijk het eerste moment is dat ik even de tijd kan nemen om te vertellen hoe mijn eerste week Sydney is geweest.

Laten we beginnen bij het begin, de lange lange laaange reis hier naartoe. Zoals een aantal van jullie wellicht al weten, ging de reis hier naartoe niet he-le-maal zoals gepland. Een tussenstopje van 24 uur (!) op Dubai, dankzij een vertraging en een daaropvolgende gemiste vlucht. Een beetje in paniek stond ik op de airport van Dubai, niet wetende waar ik heen moest en wanneer de eerstvolgende vlucht zou vertrekken richting Sydney. Gelukkig werd het snel duidelijk dat er een hotel was geregeld en we de volgende dag onze reis konden vervolgen, welke om dezelfde tijd zou vertrekken als de oorspronkelijke vlucht. Niet ideaal, maar omdat ik een Nederlands meisje ontmoette tijdens het wachten op de transfer naar het hotel maakte dit het hele ‘drama’ een stuk dragelijker. De volgende dag zijn we samen Dubai ingegaan en hebben we er een soort korte citytrip van gemaakt! Als je dan toch in Dubai bent moet je het er ook maar van nemen vonden wij.

Eenmaal aangekomen in Sydney, ’s avonds laat, ben ik naar mijn accommodatie gegaan waar ik verbleef tot ik een aantal dagen later mijn residence in kon. De eerste dag heb ik samen met het Nederlandse meisje wat ik eerder had ontmoet, Juliette, en nog 2 Nederlandse meiden de ‘free tour’ gedaan. Dit is een gratis georganiseerde stadswandeling van drie uur, waarin je het grootste deel van de stad ziet en ook nog het een en ander leert als je oplet (soms dwaalden mijn gedachten een klein beetje af, laten we het maar op de jetlag houden). De tour werd gedaan door iemand die al zijn hele leven in Sydney woont en dus ook een aantal tips had, waaronder de aanschaf van de ‘opal card’. Dit is de Australische ov-chipkaart. Werkt ook exact hetzelfde, dus dat is top! Sydney is namelijk een enorme stad en het is vrij onmogelijk alles te voet te doen.

Verder kan ik zeggen dat ik in januari een sunburn heb opgelopen, ik geloof niet dat mij dat ooit eerder is overkomen. Ik wil niet zeggen dat het op m’n bucketlist stond, maar stiekem is het wel cool om te zeggen, zeker als ik op mijn weerapp het weer in Nederland zie ;-).

Sinds drie dagen bevind ik me in de student residence, die goed bevalt! De locatie is op vijf minuten loopafstand van de EF-school, de kamers zijn ruim genoeg en het is gezellig met alle medestudenten. We delen met 8 een keuken/woonkamer (waarvan er al 4 Nederlands zijn, (je kunt ze zelfs niet ontkomen aan de andere kant van de wereld!), waar altijd iemand te vinden is om gezellig mee te kletsen.

Wat ook leuk is om te vertellen is dat ik gisteren naar een voorstelling in the Sydney Opera House ben geweest. Natuurlijk had ik al verschillende foto’s van de buitenkant gemaakt, maar onder het mom van ‘we zijn er toch’ was ik toch ook wel nieuwsgierig naar wat er zich aan de binnenkant van dit imposante gebouw afspeelde. Wij hebben gekozen voor een ‘variety show’, Club Swizzle, zie hier de trailer: https://www.youtube.com/watch?v=ymGjH9e_QXM (even het linkje kopiëren!)

Dan rest mij nog te vertellen hoe de school en lessen bevallen. Ik heb vandaag mijn tweede lesdag gehad en ik denk en hoop dat mijn Engels aan het eind van deze maanden een stuk beter is dan nu. Vandaag heb ik een test moeten afleggen om te kijken of ik me in het juiste niveau bevind en ik heb zojuist de uitslag per mail gehad dat dit het geval is. Het gaat om een C1 niveau, voor wie het zich afvraagt. Mocht ik het heel slecht doen, dan kan ik nog afzwakken naar een B2 niveau en mocht ik het beter dan verwacht doen dan kan ik halverwege doorstromen naar het hoogste niveau, C2. Natuurlijk zou dat mooi zijn, maar een C1 niveau is al hoger dan waar ik op TIO ben geëindigd. Ik zie wel waar het schip strand!

Voor nu lijkt me dit even voldoende, ik weet nog niet hoe vaak ik deze blog zal bijhouden. 1 keer per week moet lukken, dan heb ik zeker weer voldoende meegemaakt. Zo niet, dan betekent het dat ik veel met de studie ben bezig geweest. Er wordt 2 uur per dag aangeraden en als ik de hoeveelheid aan huiswerk zie is dit (helaas) niet overdreven. Aan de slag dus!

  • 15 Januari 2017 - 22:02

    Kees:

    Hi Frouke. Ik weet bij God niet hoe deze communicatie verloopt. In ieder geval een leuk verslag en kijk uit naar het vervolg op deel 1.

    YOAOD

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frouke

Actief sinds 26 Dec. 2016
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 2356

Voorgaande reizen:

02 Januari 2017 - 20 April 2017

Sydney

Landen bezocht: